A Casa, thuis....

23 oktober 2020 - Deventer, Nederland

We zijn weer thuis. De rit vanuit Bad Kissingen naar Apeldoorn verliep voorspoedig. Naar Apeldoorn? Jazeker! En daarna naar huis. Leg ik zo uit.

Vannacht heeft het de hele tijd licht geregend, maar het heeft er niet toe geleid dat onze camper er schoon van werd. Helaas niet. En vanaf Bad Kissingen tot zo ongeveer bij Osnabrück heeft het ook aldoor geregend, maar ook daar werd ie niet schoner van. Tja, valse hoop gehad.

Zoals ik al zei ging de rit voorspoedig, maar van de omgeving was niet echt veel te zien. Grijs en grauw in de lucht en gelukkig reden we wel door een flink beboste omgeving die nog volop met herfstkleuren getooid was, waardoor we toch nog iets hadden om naar te kijken en van te genieten.

Ongeveer een kwartier voor de Duits – Nederlandse grens hebben we nog een stop gemaakt om te tanken en nu weer voor een acceptabele prijs. Da’s toch veel lekkerder. Onze fietsen hadden we een stop eerder al van de fietsdrager gehaald en in de camper gezet. En dan vraag je je misschien af waarom.

Ik vertelde al dat we naar Apeldoorn gereden zijn. Daar zit een truckwash waar ze ook campers wassen. En onze camper was zo smerig dat ik bijna verbaasd was over de kleur die onder al het vuil vandaan kwam. Nee, zonder gein, nu was het een half uur wachten tot we aan de beurt waren, maar de jongens waren er in een kwartier mee klaar. Ik weet zeker dat ik er minimaal twee uur mee bezig zou zijn geweest. Nu kwamen we in een schone woonmobiel thuis. En dat voelt zoveel lekkerder.

We hebben de gewoonte om na thuiskomst meteen met opruimen te beginnen en dat hebben we ook nu gedaan. Alles wat uit de camper moest is er uit, de eerste was heeft al gedraaid, gasflessen zijn eruit, watertanks zijn leeg, dus veel is er al gedaan. Morgen gaan we de binnenkant schoonmaken en dan mag onze Delfin maandag weer richting stalling.

Het was in een hele vreemde tijd toch een ontzettend fijne vakantie. Vreemd omdat het tot het laatste moment voor vertrek steeds weer spannend was of we gewoon konden gaan, waar we naartoe konden gaan, of we routes konden doen die gepland waren of dat ze omgegooid moesten worden, of campings open waren, hoe het weer overal waar we naar toe konden was, etc. Deze vakantie heeft me meer dan anders heel veel uitzoekwerk opgeleverd. Ook tijdens de reis was dat elke dag weer van toepassing. Het kon namelijk ook maar zo zijn dat reisadviezen aangepast zouden worden en dat die ook voor ons gevolgen zouden hebben. Gelukkig hebben we elke dag via de site van de rijksoverheid bevestigd gekregen dat we in ‘geel gebied’ verbleven. Quarantaine verplichting is niet van toepassing. Geen probleem dus, alleen denken aan de standaard maatregelen, zoals afstand en mondkapjes en dergelijke.

Daar waar het plan in eerste instantie was om naar Spanje te gaan, ben ik later allerlei andere verschillende optionele routes in en/of door verschillende landen gaan maken. Door de ontwikkelingen van Corona en de gevolgen die dat had voor de mogelijkheden, werden de opties al snel minder en bleven Italië, Oostenrijk en Duitsland voor ons over. Zoals ik in de vorige verhalen al diverse keren heb geschreven is dat een prima keuze geweest. We hebben enorm kunnen genieten van prachtige natuur en hebben voor deze periode van het jaar nog best goed weer gehad.

Deze reis zal ons op een heel speciale manier bij blijven. We konden gaan, we mochten gaan, we zijn gegaan, hebben heel veel onverwachte en mooie dingen gezien, we zijn gezond weg gegaan, we zijn gezond terug gekomen en mogen terug kijken op een prachtige ervaring in een roerige en onzekere tijd.

Maar eens temeer is ons levensmotto van toepassing geweest en dat zal ie ook blijven; Carpe Diem!

Dank voor het lezen en wellicht een beetje mee genieten. Ook dank voor alle reacties, ook namens Marion,

Marc

1. Tineke Witteveen:
    23 oktober 2020
    Bedankt voor je mooie reisverslag met de bijbehorende foto's! Het was echt op afstand meegenieten 😁
    Ik had als afsluitende foto toch wel de schone camper verwacht 😉
  2. Monique Fetlaar:
    23 oktober 2020
    Welkom thuis! En succes volgende week Marc!
    Groetjes Arno en Monique 😘😘
  3. Bart:
    24 oktober 2020
    Het was weer geweldig leuk om mee te reizen met jullie en ook weer genoten van de leuke verhalen en foto’s .fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn 💋💋maar inderdaad een minpuntje de schone camper😂😂