Alles gebeurt met een reden...

14 oktober 2020 - Monopoli, Italië

Alberobello, ooit eerder van gehoord? Wij niet. Trullo en Trulli dan? Voor ons was dat iets volledig onbekends. Tot we hier in Puglia kwamen en we ons via internet wat verder over de omgeving gingen informeren. Zo kwamen we ook op de stad Alberobello met haar Trulli.

Die Trulli zijn grappige kleine huisjes met puntvormige daken. De Trulli zijn allemaal wit, of waren dat ooit en hebben daken die in een punt gevormd zijn door op elkaar gestapelde stenen, in een soort kegelvorm. Bovenop de punt staat dan veelal nog een soort symbool en op de daken zelf zijn ook vaak symbolen geschilderd. Dat alles heeft verschillende betekenissen, maar veelal vanuit (bij)geloof.

We hadden dergelijke huisjes al wel hier in de omgeving gezien, maar wisten niet hoe ze heten, genoemd werden en wat er speciaal aan was. Vanwege hun vorm en zoals ze er vanuit een afstand uitzagen hebben we ze eerst Titihuisjes genoemd. Nu weten we wel beter en zullen we ze gewoon Trulli noemen, zoals het hoort.

Dit deel van Alberobello is voornamelijk voor het toerisme, al zijn er best ook nog Trulli die bewoond worden. In dat geval zijn ze wel erg aangepast, want als je het moest hebben van de originele huisjes, dan kon je het nog wel eens bezuren. Die zijn namelijk van de 15e eeuw…

We hebben ook dit mooie stadje weer aan onze speciale ervaringen mogen toevoegen. Zo blijkt eens temeer dat we nog maar zo weinig van de wereld kennen. En toch hebben we al zoveel gezien. Happy us!

En als er dan op een centraal plein in deze stad een bankje staat met daaraan vast een kunstig gevormd hart, dan moeten we ons daar vanzelfsprekend mee laten vereeuwigen. De spreuk die er op staat is in het Italiaans en zei ons helemaal niets. Maar nu we het even hebben opgezocht en weten wat het betekent, vinden we het prachtig. Zelf hebben we naast Carpe Diem nog een spreuk die heel regelmatig over onze tongen rolt; “Toeval bestaat niet.” En op het hart in Alberobello staat ; “Tutto accade per una ragione”. En dat betekent; “Alles gebeurt met een reden”. Tja, we zijn hier blijkbaar niet toevallig terecht gekomen. En we blijven maar dagen plukken…

Marc

1. Ans en Wim Damen:
    14 oktober 2020
    Nou toeval bestaat dus wel ! Wat leuk die kleine huisjes en mooi wat jullie weer meemaken geweldig !! Groetjes van ons en goede reis verder 😘😘😘
  2. Monique Fetlaar:
    15 oktober 2020
    Wat een grappige huisjes en heerlijk weer zo te zien! Geniet van al het moois!