Tijd vliegt en vliegen zijn irritant!

15 oktober 2020 - Monopoli, Italië

Het is donderdag 15 oktober en vandaag is een van die ‘mindere’ dagen waar ik eerder al over schreef. Nou, dat ‘mindere’ valt op zich allemaal nog wel mee. Temperatuur is 22 graden en dat vinden we heerlijk. Het regent echter bij tijd en wijle en dat vinden we dan weer wel ‘minder’. Maar tijdens de droge perioden, al dan niet met een lekker zonnetje erbij, is het hier goed toeven.

Nadeel hier op de camping; het barst hier van de vliegen. Ben je zelf in beweging, dan heb je nauwelijks last, maar als je buiten gaat zitten, dan heb je er binnen no time tientallen op je lijf. En je kan ze proberen van je af te meppen, maar dan halen die krengen de rest van hun familie op en komen ze op volle oorlogssterkte terug. Heel erg irritant en voor mij een reden om vandaag ook tijdens droge perioden in de camper te zitten. En dat vind ik dan weer heel erg jammer. Ik heb al geprobeerd ze weg te houden door een bordje op te hangen met daarop in diverse talen de tekst; ’verboden voor vliegen’, maar ik denk dat ze of niet kunnen lezen, of gewoonweg net de als vele Italiaanse automobilisten de regels aan hun laars lappen. O, dat zal het zijn; vliegen hebben geen laarzen aan, dus daarom begrijpen ze het misschien niet.

We hebben vanmiddag nog wel weer lekker een stuk langs zee gelopen. Het waaide flink en dan is het met deze temperatuur superlekker. Opvallend is dat hier in het zuiden van Italië een grote hoeveelheid huizen en andere gebouwen staat die in een vervallen staat verkeren. Slecht in de verf is maar een klein probleempje, maar huizen zonder ramen en deuren, ingestorte daken en andere tekenen van armoede en verval zie je hier legio. We hebben wel eerder gehoord dat er in dit land veel verschil is tussen het rijke noorden en het arme zuiden. Dit zou daar zomaar eens een bewijs van kunnen zijn. En natuurlijk heeft Corona op Italië ook heel veel invloed. Het was een van de zwaarst getroffen Europese landen en dat er daardoor ook hier heel veel toeristen wegbleven, zal ze niet in de koude kleren zijn gaan zitten.

Laten we hopen dat ook voor dit mooie land er snel een oplossing komt voor die epidemie, al zijn de voortekenen nog niet bepaald positief. Als ik dan weer hoor dat er in Nederland een tweede golf is en daardoor allerlei extra maatregelen genomen zijn en wellicht nog meer gaan worden, dan ziet het er allemaal nog niet erg rooskleurig uit.

We hebben nog ruim een week vakantie voor ons en zaterdag willen we geleidelijk weer wat meer in noordelijke richting reizen. Zoals ik er nu over denk blijven we zolang mogelijk in Italië om vervolgens vanuit Noord Italië in 1 a 2 dagen naar huis te kunnen rijden. Zo min mogelijk gedoe opzoeken dat door de mogelijke gevolgen van maatregelen van de verschillende overheden aan de orde is. Als we nu nog Italië in hadden gewild, dan hadden we een negatieve Covid test moeten hebben, maar ja, wij zijn al ruim 1,5 week in het land. En Oostenrijk heeft ook een groter deel van het land op code oranje gezet, dus we willen het liefst door het gele gebied en dan ook nog eens zoveel mogelijk alleen maar op doorreis. En datzelfde geldt voor Duitsland. Voor ons geldt echter ook en vooral dat we zeker ook de veiligheid van het reizen zelf in acht willen blijven nemen. Echt niet als een dolle ineens naar huis sjezen en het risico lopen dat we door vermoeidheid ongelukken krijgen. No way! En nog een fijne bijkomstigheid is dat we het uitgeruste gevoel dat we nu steeds meer hebben gekregen willen vasthouden en niet willen verknallen door een dollemansrit. Ook dat hoort voor ons bij Carpe Diem!

Marc

NB We krijgen dagelijks reacties op ons blog en dat vinden we superleuk. Ga er vooral mee door!

1. Bart:
    16 oktober 2020
    Die vliegen lijken verdomd veel op m.......n die halen ook altijd hun vriendjes erbij 🤣🤣🤣
    Maar zijn inderdaad heel vervelend ken ze uit spanje verschrikkelijk af en toe .
    Maar armoede is inderdaad in Italië verschrikkelijk dat zie je in ons land niet hè bah vreselijk.
    Maar aan de foto’s te zien staan julie daar wel super