Next Step; 2018. Bon Ana Nobo, Gelukkig Nieuwjaar!

1 januari 2018 - Willemstad, Curaçao

Zaterdag 30 december stond voor ons een groot deel onder water. En deze keer niet vanwege de bezoekjes aan een mooie Caraïbische Beach, maar vanwege de regen. We hebben die dag dan verder ook maar op een praktische manier ingevuld; ontbijten bij DeliFrance, boodschappen doen, nog even naar Punda en Otrabanda. Ach, we vermaken ons altijd wel. Ook in de regen zien we soms nog hele bijzondere dingen. Buien die je letterlijk ziet hangen, aankomen en voorbij trekken. Het weer levert soms spectaculaire gezichten op hier.

Vandaag is het oudejaarsdag. Maar voor ons is het weer een heel andere oudejaarsdag dan wij gewend zijn. We zijn lekker nog even gaan zwemmen. En ’s avonds hebben we met 16 mensen oudejaarsavond gevierd. Lekker eten van de BBQ, enkele frisse salades erbij, stokbroodje, pindasaus, koelkasten en bakken vol met ijsklonten om toch vooral alle dranken koud te houden. Tja, in Nederland zou ik nu blij zijn met iets warms denk ik, maar hier wordt alles gekoeld geserveerd. Wat wil je ook als het hier in de avond en nacht nog gewoon 26 tot 28 graden blijft? Het blijven de Caraïben toch?

Wat me wel opvalt is dat hier op het eiland niet zo heel veel alcohol gedronken wordt. Nee, drinken doen ze niet, ze zuipen! Er schijnt hier een boek te zijn met de titel ‘dorstig paradijs’. Nou, ik begrijp volledig waarom. Ik ben hier nu voor de twaalfde keer, maar dit is de eerste keer tijdens de feestdagen. Ik wist al wel dat er veel alcohol genuttigd werd en dat het hier meer regel dan uitzondering is om met een slok op achter het stuur te gaan zitten. Maar in deze periode van het jaar…??? Wat een gekkenhuis op de weg. Rekening houden met elkaar? Verantwoordelijkheid nemen? Voorzichtigheid? Doen ze hier massaal niet aan. Ik ben door zowel Tom als Dennis nadrukkelijk gewaarschuwd dat ik heel erg goed moet uitkijken. Ook al rij je zelf volledig nuchter en veilig, dan nog moet je steeds paraat zijn om uit te kunnen wijken. Ze halen hier gerust aan de verkeerde kant van vluchtheuvels en rotondes in. Als er drie auto’s voor je stoppen voor rood licht, wees dan niet verbaasd dat er van achteruit nog auto’s iedereen voorbij knallen en menigeen in gevaar brengen. En het gedrag doet zich niet alleen gelden op de weg. Ik krijg steeds meer een hekel aan mensen die teveel drinken en dan denken dat ze zich toch normaal gedragen.

Het is voor mij wel heel duidelijk geworden dat ik niet meer tijdens deze periode van het jaar naar Curaçao zal gaan. Ook al is het nog zo gezellig, ook al genieten we nog zo volop van het weer, de stranden, et cetera, er zijn zaken die voor mij nog zwaarder wegen in mijn keuzes. Het zal wel aan mij liggen, maar menselijk gedrag waar ik niet goed tegen kan of zelfs een hekel aan heb, dat vermijd ik in mijn vrije tijd liever als ik de kans heb. Helemaal tijdens vakanties.

Wat wel schitterend was tijdens de nacht van oud op nieuw was het vuurwerk. Hier boven bij Tom heb je naar drie kanten prachtig uitzicht over een deel van het eiland en dan is er ook vuurwerk aan al die kanten te bewonderen. Heel veel siervuurwerk, soms gecoördineerd, soms gewoonweg afgestoken door liefhebbers. En wij mogen er van mee genieten. Prachtig!

Op oudejaarsavond waren we zoals gezegd met zijn zestienen. Een daarvan is inmiddels bijna een eeuw oud. Oma Sjaan is 99 jaar en op het moment dat de sjoelbak tevoorschijn werd gehaald, deed ze gewoon mee. En fanatiek hoor! De vrouw is nog scherp van geest, grotendeels gezond, woont nog zelfstandig, gaat nog twee keer week bridgen…. Zo wil ik ook wel oud worden! Prachtmens!

Gedurende de avond hebben we nog met het thuisfront geappt en gebeld. Goed om te weten dat ze het daar ook naar de zin hebben gehad. Tja, in Nederland liggen ze vijf uur voor op ons schema, dus op het moment dat het hier 12.00 uur was, lagen de meesten in Nederland vermoedelijk al lang te slapen.

En dan nieuwjaarsdag op Curaçao. Het plan; we gaan naar Jan Thiel Beach om voor het eerst in ons leven een Nieuwjaarsduik te doen. Nou, die duik kwam er, maar niet bij Jan Thiel. Er was daar een georganiseerde Nieuwjaarsduik en het was er zo gigantisch druk, dat we daar maar even voor gepast hebben. Nee hoor, een duik wil ik wel in het water maken en niet bovenop duizenden andere mensen. We zijn naar een van onze favoriete strandjes gegaan en bij Kokomo Beach was het heerlijk. En die Nieuwjaarsduik? Ach, buitentemperatuur van 30 graden, zeewater rond de 25 graden, die duik durven we wel aan hoor! En ook een leuke bijkomstigheid; met mijn mobiele telefoon kan ik onderwater foto’s maken. Geen hoogstaande kwaliteit, maar best leuk om te kunnen doen.

Feliz Bon Ana Nobo, Gelukkig Nieuwjaar!

1. Bart:
    2 januari 2018
    Lekker hoor geniet er nog maar effe van tis hier echt hondenweer😣😣
  2. Greet Thoma:
    2 januari 2018
    Een gelukkig en gezond 2018 gewenst voor jullie beiden! Geniet ervan!
  3. Monique Fetlaar:
    2 januari 2018
    Lekker hoor! Wij wensen jullie veel liefs gezondheid en geluk voor het nieuwe jaar. Geniet nog lekker even op dat heerlijke eiland! Xxx