Over Reflectie, Illusie en andere impressies

27 november 2017 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Datum; Maandag 27 november. Plaats van handeling; Lake Hawea Holiday Park. Onderwerp dat centraal staat vandaag; impressies. Waarom? Omdat ik achteraf kan zeggen dat deze dag weer een superdag was. Het begint al met het wakker worden. Kwart over acht! Dat is toch veel te laat? Dan is de dag toch al lang begonnen en had ik al lang bezig moeten zijn met al mijn/onze ochtendrituelen? Welnee dus! Kijk eens naar buiten Hulzebos. Kijk hoe mooi de zon op de bergen en het meer schijnt. Voel hoe aangenaam de temperatuur is als je de deur van de camper open doet. Geniet van het uitzicht als je zit te ontbijten. Laat dat wat je eet en drinkt je smaken. En let vooral niet zo op de tijd!

Helemaal zen rijden we rond kwart over 10 de SH 6 weer op in de richting van waar we gisteren gekomen zijn. Het laatste stuk willen we over doen. Een goed idee van Marion, want het is een prachtige omgeving en gisteren was de bewolking spelbreker naar ons idee. En als we een kilometer of 30 terugrijden, dan moeten we nu veel meer kans hebben op hele mooie omstandigheden. Tja, en als dan de omstandigheden goed zijn, dan doen we over 30 kilometer heen en diezelfde afstand ook weer terug, maar liefst ruim twee uur. Neem nu Lake Wanaka. Prachtig groot meer, bergen met besneeuwde toppen er langs. Ideaal voor een paar hele mooie impressies en foto’s. Maar dan Lake Hawea. A-dem-be-ne-mend! Zo geweldig mooi! Schitterende reflectie van bergen en wolken in een prachtig blauw meer. De zon werkt geweldig mee. Nee, als Lake Matheson Het meer van de reflecties moet zijn, dan hebben we hier ook een geweldenaar. Het is ontroerend, zo mooi vinden we het. Hier kunnen we eigenlijk uren zitten genieten. Maar als we dat doen, dan komen we niet verder en we willen graag nog zoveel meer gaan zien deze reis. Maar de reflecties en indrukken die we hier hebben mogen krijgen, die gaan we ons nog heel lang blijven herinneren.

Vervolgens zijn we naar de plaats Wanaka gereden en daar heb je Puzzling World. Zes jaar geleden hebben we het (letterlijk) links laten liggen, maar nu hebben we het bezocht. Het begint met een labyrint waar je je weg moet zien te vinden naar vier torens op de vier hoeken en daarna de uitgang. Dat ging soepeltjes en was wel even leuk, maar niet bijzonder. Maar daarna zijn we allerlei ruimten, gangen en kamers in gegaan, waar visueel bedrog, optische illusies en grappige zaken te zien zijn. hoe een bodem 15 graden stijgt in een kamer en welke houdingen je dan makkelijk kan aannemen. Hoe je als een soort Rohrschach test verschillende objecten, vormen en woorden in een afbeelding kan zien. Hoe figuren kunnen bewegen als je zelf beweegt terwijl die figuren aan de muur blijven hangen. Erg leuk om dit een keer meegemaakt te hebben.

Vanuit Wanaka gaat het richting Queenstown. Niet via de State Highway, maar via Cardrona, door de Crown Range. Een prachtige weg door een vallei, die uiteindelijk over een pas loopt en dan heel plotseling een schitterend uitzicht op Queenstown en omgeving biedt. Daar op die Lookout kan je de vliegtuigen zien aanvliegen op Queenstown International Airport, tussen de bergen door. Volgens mij moet je dan verdraaid goed kunnen vliegen. Wat er verder nog over deze weg te zeggen valt? Naast de supermooie natuur, is er in Cardrona nog iets opvallends; een 50 meter lang hek waar heel erg veel BH’s aan hangen. Met daar tussenin een bord met informatie van de Nieuw-Zeelandse borstkankerstichting. Dit project vraagt aandacht voor borstkanker en herinnert de mensen die dit zien en lezen aan de ernst van deze ziekte. We hebben een donatie gedaan in de aanwezige bus. Zo’n ziekte blijft erg of dat nu in Nederland of Nieuw Zeeland is.

We besluiten nog even naar Arrowtown te gaan en daar ook op de camping te gaan staan vannacht. Arrowtown is een oud goudzoekersstadje, waar heel veel oude gebouwen in ere hersteld zijn en zo uit een western zouden kunnen komen. Het is ongeveer 10 minuten lopen vanaf de camping. No problem! Maar als we in Arrowtown lopen begint het me toch ineens te hozen! Alsof er 10 miljoen zwembaden tegelijk worden leeggegooid over dit kleine stadje. En dat terwijl er in de eerste week van oktober 4 centimeter sneeuw was gevallen en daarna geen spatje neerslag meer. Dat pakken we dan toch maar mooi even mee!

Morgen weer een dag. Maar vandaag was een dag om in te lijsten!

1. Bart:
    27 november 2017