Wat willen we zo ongeveer in Australië?

13 augustus 2017 - Deventer, Nederland

Zoals we de route ongeveer voor ons zien in Australië. De staat New South Wales met de grote stad Sydney is ons startpunt, daarna rijden we richting de staat Victoria met Melbourne als grootste stad.

4 oktober, aankomst in Sydney

Vanzelfsprekend staan Harbour Bridge, het Opera House en Bondi Beach op onze wishlist. Maar ook de Botanical Garden, wellicht Jervis Bay en/of The Gap/Watson Bay. Daar hebben we nog tijd genoeg voor om uit te zoeken wat we graag willen zien. En als we ter plaatse zijn beslissen we misschien wel voor iets anders. No worries!

6 oktober, we halen ons ‘Home-on-wheels’ voor 4 weken op bij Britz en rijden eerst Sydney in noordelijke richting uit.

We gaan niet te ver richting het noorden. Port Stephens met onder andere Nelson Bay is zo ongeveer het maximum. Dat is rond de 200 kilometer boven Sydney. Er wordt gezegd en geschreven dat dit de dolfijnenhoofdstad van de wereld is.

Vervolgens willen het National Park Blue Mountains gaan bezoeken. Dat is rond de 300 kilometer vanaf Nelson Bay. Afhankelijk van de route die we dan gaan kiezen is het tientallen kilometers meer of minder dan 300. Ons kennende? Daar gaan we een hele dag over doen en we gaan waarschijnlijk via Putty Road. Gewoon, omdat we verwachten onderweg weer zoveel mooie dingen te zien die ons gewoonweg uit de camper roepen. Kijken, luisteren, voelen, ervaren……….

In Blue Mountains NP heb je The Three Sisters als een ‘must see’. Daarnaast de Jenolan Caves, Scenic World Blue Mountains, The World steepest railway en the Eagle View Escape als aanraders. Al even uitgezocht als potentiële campground; Jenolan Caravan Park in Oberon.

Vanaf Blue Mountains National Park gaan we verder richting Kanangra Boyd National Park. Deze National Parks liggen kort bij elkaar, waardoor we vrij snel van weer een ander mooi stuk natuur kunnen gaan genieten. The Kanangra Walls belooft iets heel moois te zijn.

Mogelijk pakken we daarna de hoofdstad van Australië, Canberra nog mee, maar dat zien we dan ter plekke wel. We zijn toch meer mensen met voorkeur voor natuur in plaats van cultuur. Bij Lakes Entrances kan je via Bairnsdale naar Raymond Island (via de C604) waar je met een klein pontje kan komen en lopend het eiland over gaat. Dan zitten er veel Koala’s in de bomen.

Hoe dan ook gaan we daarna wel richting de kust. Onderweg kunnen we nog een bezoek brengen aan Kangaroo Valley. Naast Kangaroe's schijnen daar ook veel Wombats voor te komen.

Vervolgens naar de kust. Pebbly Beach, Murramarang NP en Bawley Point zijn dan de bestemmingen. Er wordt geschreven dat er surfende Kangaroe’s zijn gespot?

Merimbula, Warrnambool en Eden (voor de natuur en mogelijkheden voor Whalewatching, mogelijkheid om met fiets naar de golfbaan te gaan en daar Kangaroes te spotten van heel dichtbij. Tegen de schemer)), Mallacoota, Ben Boyd NP, Gippsland Lakes Coastal Park, Wilsons Promontory NP zijn zo enkele verdere bestemmingen langs de kust richting zuidoostelijk Australië en in de richting van Melbourne.

Kort voor het plaatsje Foster is er een mooie bushcamping Franklin River Rest Area Campground.

In het Wilsons Promontory National Park kunnen we naar Mount Oberon gaan en dan naar de top wandelen. Daar moet je een schitterend uitzicht hebben.

Kort voor Melbourne is Phillip Island met zijn Pinguïn Parade en het Koala Conservation Centre.

In de buurt van Melbourne hebben we ook nog familie (Jeeralang Junction (bij Morwell) en Surrey Hills) wonen en daar we willen we op bezoek gaan. Zaterdag 21 tot zondag 22 oktober bij Diane, waar waarschijnlijk een groot deel van de familie verzameld gaat worden. Daarna rijden we door naar Burt’s huis in Surrey Hills, voorstad van Melbourne. Burt zal ons waarschijnlijk meenemen voor een trip om de highlights van deze stad te laten zien. Maar hoeveel tijd we daarvoor gaan uittrekken? We’ll see. No worries mate!

Vanaf Melbourne willen we richting The Great Ocean Road met zijn Twelve Apostles. Dat moet een schitterende kustweg zijn. The Lord Ard Gorge, The Arch en The London Bridge moeten ook heel mooi zijn.

Bij Geelong via Torquay duiken we The Great Ocean Road weg op. Cape Otway Lighthouse en de weg er naar toe biedt grote kans op veel Koala’s in de bomen. Rechts daarvan, richting Franklin moet een mooie bushcamping zijn richting Parker Inlet.

Daarna in de richting van Warrnambool. Iets voorbij die plaats is de Tower Hill Wildlife Reserve en dat lijkt een bezoek ook echt de moeite waard. En volgens informatie uit een boek vooral bij zonsopgang.

Of we nog zoveel tijd en gelegenheid om eerst nog naar Adelaide en Kangaroo Island te gaan bekijken we ter plaatse. Kangaroo Island is wel heel aantrekkelijk met al z’n wildlife……

We willen namelijk hoe dan ook naar Grampians NP. In het Grampians NP is een ‘must see’ Halls Gap, maar ook de Silverband Falls, the Balconies, Cathedral Rock, the Chimney Potts,  the Wonderland Turntable to Grand Canyon Hike, Mackenzie Falls, Reeds Lookout, Boroka Lookout, Bluff Lookout en Ballarat Historic Town worden aangeraden.

Vanaf Grampians NP rijden we richting Melbourne naar de airport, zodat we kort daarvoor onze camper kunnen inleveren.

Om vervolgens van Melbourne naar Auckland in Nieuw Zeeland te vliegen.