Muriwai Beach, thuis van een heleboel van Jan van Gents

9 november 2017 - Dargaville, Nieuw-Zeeland

Vandaag is het donderdag 9 november en we rijden naar Muriwai Beach. Dat stond in ieder geval al op onze planning, maar verder hebben we ons reisschema omgegooid. Waarom? Het weer! Ons plan was om vanaf Muriwai Beach Auckland ta passeren en dan richting Coromandel te gaan. Een prachtig schiereiland, ook heel populair bij de vele Kiwi’s ( bijnaam voor Nieuw Zeelanders die hier veel gebruikt wordt) en door ons in 2011 met veel plezier bezocht. Alleen hebben we het toen met prachtig weer gezien en de verwachtingen voor morgen tot en met zondag zijn; regen, buien, showers, miezer. Hoe je het ook wil noemen, het wordt erg nat daar en dan hoeven we niet die kant op. Dan is er nog genoeg van dit geweldige land over wat we nog niet hebben gezien en waar betere weerverwachtingen voor zijn.

Dus wordt de route omgegooid. Na Muriwai Beach passeren we Auckland meer recht naar het zuiden en we rijden nu eerst richting Waitomo. Daar zijn de verwachtingen qua weer beter en bovendien willen we daar toch nog naartoe. Waarom? De Glowworm Caves zijn erg beroemd, maar je kan er ook abseilen in een grot. Daarover zo meer.

Wat brengt ons nu helemaal naar Muriwai Beach? Niet bepaald een strand dat wereldberoemd is, maar wat er wel is, is een enorme kolonie Jan van Gents. Dat zijn net een soort grote Meeuwen. Maar dan ook echt groot. Ze kunnen een spanwijdte van ruim 2 meter halen. Wit lijf, zwarte band op de vleugels en een gele kop. In het broedseizoen komen deze vogels in grote getale naar deze broedplek toe. Buiten dat seizoen zitten er meestal zo’n 50 koppels, maar in het seizoen kunnen dat er 1000 koppels zijn. Dus 1000 x Jan, 1000x Truus en ik weet niet hoeveel Mini van Gentjes. En wat denk je in welk seizoen wij er waren vandaag? IN het broedseizoen! Hoe imposant kan zo’n grote hoeveelheid van hetzelfde soort vogels op een plek zijn. En zeker in combinatie met de plek zelf! Echt, het zijn er zo enorm veel en de manier waarom sommige van die dieren komen aanvliegen, menig piloot zou jaloers zijn op zo’n prachtige manier van aanvliegen, bocht maken met het landingsgestel al uit, even inhouden om op de juiste plek (lees, het juiste nest) terecht te komen en dan perfect landen.

Ze kunnen trouwens net als mensen doen. Ze maken avances, ze maken ruzie, ze proberen vreemd te gaan, te stelen, tonen protserig gedrag of liggen gewoonweg een tijdje te ronken nadat ze hun maag gevuld hebben. Of ze zijn met hun kroost bezig. Als je daar zo boven op die kliffen staat te kijken is het net of je steeds weer iets anders ziet, al sta je er enkele uren. Ik had nooit gedacht dat ik zo onder de indruk van een groep vogels zou zijn. Maar deze keer was dat zeker wel het geval!

Dan van Muriwai Beach naar Waitomo. Rond Auckland een flink stuk snelweg, maar daarna willen we toch liever weer snel van de snelweg weg. De scenic route trekt ons veel meer. En dat hebben we nog weer gedaan en met heel veel meer plezier. We staan nu in Waitomo op een zogenaamde Top 10 camping. Die moet aan bepaalde faciliteiten voldoen en dat doet ie. Maar het is niet ons soort camping. Maar het was kwart voor zes toen we er aan kwamen en eerlijk gezegd had ik genoeg gereden en geen zin meer om nog naar iets anders te gaan zoeken. Bovendien, de Waitomo Caves zijn hier om de hoek, dus dat is heel erg makkelijk voor morgen.

Voorbereidend op morgen kijken we informatie na. Glowworm Caves, zal geen probleem worden. Ieder half uur begint er een tour van 45 minuten. Maar dat abseilen dan? Dat blijkt een onderdeel van een tour/adventure/activity van 4 of van 5 uur. In die tour zitten helaas te veel onderdelen die mijn schouder, Marion’s nek niet kunnen hebben en zeker ook onze voorkeur niet hebben. Helaas kan alleen abseilen in een grot niet worden gedaan. Bovendien, je moet dat soort tours van tevoren boeken en aangezien we pas gisteravond besloten hebben om nu hier te zijn, zou dat heel lastig, zo niet onmogelijk zijn geworden. En dan nog de prijs; voor ons samen tussen 800 en 1000 dollar om dit soort zaken te doen? Nee, we passen. Hoe jammer van dat abseilen ook. Dan gaan we morgen alleen de Glowworm Caves is en daarna verder hier in de omgeving de natuur in.

Mooiste van vandaag? De Jan van Gent kolonie bij Muriwai Beach! Een ontzettende aanrader.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Es:
    9 november 2017
    Hoop dat de grotten mooi zijn en jullie mooie dag hebben om van de natuur te genieten. Xx