San Marino

6 oktober 2020 - San Marino, San Marino

Het is dinsdag 6 oktober en we zijn in San Marino. Het is de oudste republiek ter wereld en het is eigenlijk een enclave die volledig wordt omsloten door Italië. Voor ons een bezoekje waard.

Maar vergeet je niet iets Hulzebos? Waar is het blogverslag van maandag de 5e? Nou, heel eenvoudig; dat is er niet! We hebben die dag lekker geluierd op de camping en op het strand. Gelezen, muziek geluisterd, gegeten, een paar uurtjes in de zon gelegen en alvast wat voorbereidingen getroffen voor de dagen die komen gaan. Ach, de dag verliep lekker, maar niet bijzonder genoeg om er veel over te gaan schrijven.

Vandaag was anders. We reden rond kwart voor 10 van de camping weg en een uurtje later waren we al gesetteld op de volgende camping. Jazeker, we zijn in San Marino op de camping Centro Vacanze en daar hebben we lekker in de zon een kop koffie gedronken, een rondje camping gedaan en vervolgens zijn we naar de bushalte direct voor de camping gelopen. Tegen half 1 ging de bus naar het oude centrum van San Marino, het Centro Storico. Een ritje van ongeveer een kwartier en tegen de abnormale prijs van een euro per persoon. Tja, zo kan het dus ook…

Dit centrum is mooi en oud. De gebouwen stralen op mij iets van trots uit, maar ook robuust. Er is een grote hoge vestingmuur en er zijn nog 3 torens, met alle drie een aparte naam. De eerste heet Guaita, de tweede Cesta en de derde Montale. Er is een aantal musea in gevestigd, maar het is ook een supertoeristische aangelegenheid. Kraampjes, winkeltjes, restaurantjes, cafeetjes en leuke pleintjes. Piazza’s genoemd. Het heeft ook wel iets knus. Er wordt van tevoren wel gewaarschuwd dat het verstandig is om goed schoeisel te dragen. Geen overbodige luxe, want het stijgt en het daalt dat het een lieve lust is, maar ook vanwege de oude stenen waar je over loopt. Die zijn van zichzelf al behoorlijk glad en ik kan me voorstellen dat ze spekglad zijn als ze nat geregend zijn. Van dat laatste hadden we vandaag gelukkig geen last, want de zon bleef nog een tijdje schijnen, al waaide de wind er wel koud doorheen.

Wat ons enorm verbaasde is dat er binnen deze stad een aantal winkels is dat allerlei wapentuig verkoopt. Pijl en boog, handvuurwapens, mitrailleurs, dolken, vlindermessen, boksbeugels, wurgstokjes… het lag allemaal in de etalages. Wat mij betreft volkomen belachelijk. En dan heet een van die winkels Target. Tja, van mij zou het een heel andere betekenis van het woord doel mogen krijgen…

En wat we vandaag ook een keer gedaan hebben, is genieten van heerlijk Italiaans ijs. Bellissima!

Morgen reizen we weer verder en belanden we een paar honderd kilometer zuidelijker. De aankomende dagen brengt qua weer nog mogelijkheden om er volop van te genieten, al wordt er voor morgen nog wel wat nattigheid verwacht. Daarna weer enkele zonnige dagen en daarna is het duimen voor droge dagen, want de voorspellingen zijn op veel plaatsen in Italië dat er vanaf zondag behoorlijk wat regen gaat vallen. Maar Italië is een groot en lang land en de invloed van zee en bergen kunnen het weer ook nog wel weer doen omslaan. Fingers crossed!

Morgen richting Roseto degli Abruzzi.