Lo Schioppo

18 oktober 2020 - La Grancia, L'Aquila, Italië

Het is zondag de 18e oktober. En alsof de duvel ermee speelt; het is opnieuw een ZONdag. Afgelopen nacht was overigens erg koud. Voor het eerst hebben we met alle ramen (ook de dakraampjes) gesloten geslapen en hebben we naast het dekbed ook nog een plaid over gedaan. De kachel aan tijdens de nacht ging te ver, maar het was errug frisjes. En dat merkten we ook bij het douchen. Een gebouw dat erg simpel is en net die voorzieningen biedt die nodig zijn, maar meer ook niet. Het was niet echt aangenaam, maar goed, maken we dit ook nog even mee. Het moet ook allemaal niet te luxe zijn, want dan waarderen we het allemaal misschien te weinig als het wel erg goed voor elkaar is.

We stonden op en de zon scheen al vol op de bergen om ons heen. En vanwege het seizoen draait de zon hier vrij snel weer tot achter de bergen, dus hebben we besloten om na het ontbijt eerst de wandeling te maken die we al hadden gepland. Er is direct achter de camping een prachtig stuk natuur en met de zon erbij, zorgt dat voor een schitterend schouwspel met erg mooie en diverse kleurenschakeringen.

We komen al snel bij een bergstroom. Het water is ijskoud en stroomt op sommige plekken kabbelend, op andere plaatsen valt het echt als watervallen naar beneden. Als je wil kan je foto’s blijven schieten, zo aantrekkelijk is het. Wat echter jammer is, is dat je niet zonder risico’s te nemen dichterbij de waterval kan komen. Het heeft ook hier in de afgelopen tijd veel geregend en daardoor zijn de steile hellingen erg glad en voor je het weet lig je op je snuit of glij je een heel eind naar beneden. Of je breekt van alles. Nee, dat moeten we niet willen. Maar we hebben de waterval echt wel van een afstand gezien en dat was ook al erg mooi. Deze Zompo de Lo Schioppo maakt een vrije val van 80 meter. Een schitterend gezicht! Iets verderop komt nog een dubbele stroom van de berg af. Die valt niet echt, maar glijdt gestaag langs de rotswand naar beneden. Maar het is niet minder mooi.

Na zo’n 1,5 uur komen we weer terug op de camping en we kunnen dan nog lekker even enkele uurtjes van de zon genieten. Maar als die een keer achter de bergen verdwenen is, dan zakt de temperatuur ook weer heel snel. Dan is buiten zitten niet aangenaam meer. En dan zorg ik er maar voor dat de blog weer is bijgewerkt. Maar ook dat we een route voor de aankomende dagen uitgezocht hebben. Zo langzamerhand moeten we er toch steeds meer rekening mee houden dat we noordwaarts blijven gaan, want het is ook vanaf hier nog een best eind naar huis. We hebben besloten steeds een stukje verder naar het noorden uit te komen, maar tijdens die dagen nog wel zoveel mogelijk mee te pakken van mooie stukken Italië.

Continua, wordt vervolgd…

Marc